Zapalenie okołomieszkowe – częsty problem po depilacji

Wiele osób po depilacji zauważa u siebie widoczne zaczerwienienie oraz pojawiające się ropne krosty. Często miejsca objęte zmianami są wrażliwe i bolesne. Niestety objawy takie mogą wskazywać na zapalenie okołomieszkowe. Schorzenie to – choć często bagatelizowane – może mieć poważne konsekwencje zdrowotne.

Czym spowodowane jest zapalenie okołomieszkowe?

Przyczyną schorzenia są bakterie z grupy gronkowców. Podczas depilacji – zarówno przy pomocy klasycznej żyletki, jak i depilatora – skóra jest podrażniana. Pojawiają się w niej mikrouszkodenia, które są prawdziwą bramą dla drobnoustrojów.

Patogeny po wniknięciu w skórę przedostają się do gruczołów łojowych zlokalizowanych przy mieszkach włosowych i powodują stan zapalny – czyli zapalenie okołomieszkowe (zwane też zapaleniem przymieszkowym). Do jego objawów zaliczyć można przede wszystkim silne zaczerwienienie, ropne krosty oraz świąd.

Jak wygląda leczenie zapalenie przymieszkowego?

Właściwe leczenie choroby jest bardzo ważne. Nieleczone zapalenie okołomieszkowe może prowadzić do rozwoju figówki oraz czyraka. Są to choroby, które w znacznym stopniu wpływają na wygląd i kondycję skóry.

Zresztą już same krosty mogą być problemem. Te, które powstają podczas rozwoju okołomieszkowego zapalenia mogą pozostawić po sobie wyraźne ślady w postaci blizn.

Zapalenie okołomieszkowe – leczenie

Leczenie zapalenia okolomieszkowego wymaga konsultacji z lekarzem – dermatologiem. Podstawą jest właściwa higiena. Obszary skóry objęte infekcją należy regularnie przemywać środkami odkażającymi. Dzięki temu bakterie nie będą mogły przenieść się na inne parcie ciała.

Ważne jest również nawilżanie miejsc objętych zapaleniem przymieszkowym. Dobrze odżywiona skóra, która nie jest przesuszona, znacznie lepiej i szybciej się goi.

Dla lekarzy podstawowym krokiem jest przepisanie specjalnej maści z antybiotykiem. Preparaty te są dostępne na receptę. Dzięki niej rozwój bakterii zostaje zahamowany. Poprawa powinna być widoczna dość szybko – zwykle już po trzech, czterech dniach. Niestety w przypadku bardzo zaawansowanej choroby często konieczne jest stosowanie antybiotyków doustnych.

Depilacja laserowa sposobem za zapalenie okołomieszkowe

W skrajnych przypadkach, kiedy choroba jest bardzo zaawansowana i trudna do wyleczenia nawet farmakologicznie, skuteczną metodą jest depilacja laserowa. Trwałe usunięcie włosów (a zwłaszcza mieszków włosowych) powoduje, że bakterie nie mają przestrzeni do dalszego rozwoju.

Uwaga! Laserowe usuwanie włosów – choć skuteczne w walce z okołomieszkowym zapaleniem skóry – jest dość obciążające. Dlatego wymaga konsultacji z lekarzem dermatologiem, który oceni jej stan przed wykonaniem zabiegu, często zlecając wcześniej serię badań. Nie mniej jednak warto wziąć pod uwagę to rozwiązanie, gdyż efekty mogą być zaskakujące.